Barion Pixel
Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

BMW vesék forradalma

BMW vesék forradalma
A BMW vesék története szorosan összefonódik a márka dizájnfilozófiájával és az autóipari fejlődésével. A vese alakú hűtőrács az egyik legismertebb vizuális jellemzője a BMW márkának, és több évtizedes fejlődés eredménye, amely a márka identitásának szerves részévé vált.

A BMW vese formájának története egészen az 1930-as évekig nyúlik vissza, és kezdetben nem volt annyira szembetűnő dizájn elem, mint napjainkban. Az első BMW modellek nem rendelkeztek a mai értelemben vett "vese" dizájnnal, de a márka védjegyévé vált rácsformát már akkoriban is alkalmazták.

A BMW 328 volt az első modell, amelynek hűtőrácsa egyenes vonalú, a motor hűtését biztosító funkcióval rendelkezett, de még nem volt jellegzetes veseformája. Azonban a 328-as a formatervezés terén a jövőbeli BMW dizájn irányvonalát képviselte.

Az 1950-es évek végén a BMW 503 és 507 modellek kezdtek elterjedni, és bár ezekben még nem jelent meg az ikonikus „vese”, az autóipari dizájn világában a BMW már egyedi karaktert képviselt.A "vese" dizájn, ahogy ma ismerjük, az 1960-as évek végén és az 1970-es évek elején vált igazán jellemzővé a BMW modellek számára.

Az E21-es 3-as széria volt az első BMW modell, amely valóban megteremtette a modern "vese" dizájnt, amelyet a márka azóta is használ. Az E21-es hűtőrácsa még kisebb és szimmetrikusabb volt, de már ekkor megjelent a két függőleges rács formája, amely a "vese" elnevezést kapta. 

A BMW E23-as 7-es sorozat bemutatása tovább erősítette a vese dizájn szerepét. Az E23 vese már sokkal nagyobb és szélesebb volt, mint az E21-esé, és ez volt az első olyan modell, amely igazán kiemelkedett a vese formájával a prémium autók világában.

Az E28-as 5-ös széria bemutatásával a vese még hangsúlyosabbá vált. A BMW ekkor kezdett olyan szögletesebb, karakteresebb vonásokat alkalmazni, amelyek már a későbbi modellek veseformájának irányát mutatták.

Az E30-as 3-as széria volt az első 3-as sorozat, amely a veseformát még inkább megjelenítette, és ennek az autónak a dizájnja örökre összefonódott a BMW márkával.

Az E65-ös 7-es széria az új évezred elején még inkább előremutatott a veseformák terén. A vese formája ekkoriban szinte „beolvadt” az autó elejébe, és az autó dizájnja már nemcsak a funkcionalitásra összpontosított, hanem a vizuális dominanciára is. Az E65-ös 7-es sorozatnál a vese még erőteljesebbé vált, és a márka prémium minősége mellett az autó aerodinamikai jellemzői is fontos szerepet kaptak.

A BMW X7, BMW 8-as széria, valamint az újabb 3-as, 5-ös és 7-es szériák veséi az évtizedek során még hangsúlyosabbá és agresszívebbé váltak. A vese most már szinte az autó első részének legkiemelkedőbb dizájnjegyévé vált, és sok esetben az autó karakterét határozza meg. A 2020-as évektől kezdve a BMW egyes modelljeinél a vesék még nagyobbak lettek, és a dizájn célja a márka prémium sportos imázsának hangsúlyozása.

 A BMW vese tehát egyike azoknak a dizájnelemeknek, amelyek örökre összefonódtak a márka történetével.